Crisis Management
Crisis management omvat methoden om noodsituaties te kunnen voorspellen, beoordelen, analyseren en voorkomen. Crisissen worden gekenmerkt door substantiële dreiging voor de organisatie, een verrassingselement, hoge mate van onzekerheid en korte beslistijden.
Wat ik doe bij klanten hiervoor:
Als crisismanager ligt mijn focus om het menselijke leed, de financiële en/of juridische gevolgen, de personeelsproblemen en/of imagoschade onmiddellijk een halt toe te roepen of te beperken door het nemen van juiste, meestal onaangename acties op korte termijn. Een crisis zorgt er echter voor dat er nadien opnieuw voldoende wordt nagedacht en bijgestuurd om een eventuele herhaling uit te sluiten en/of het risico te beperken.
Realisaties op dit vlak:
- Organisatie op de rand van het faillissement positieve cashflow laten genereren d.m.v. creatieve oplossingen in samenwerking met leveranciers en andere betrokkenen
- Tijdelijke efficiëntievermindering in de kunststofsector in minder dan 6 maanden terug op peil gebracht
- Shutdown programma uitgewerkt voor een machinepark dat slechts 4 weken per volledig kalenderjaar kan/mag stilstaan
Veelgebruikt model bij Crisis Management: Het Crisismanagement Model
Het Crisis Management Model bestaat uit 4 verschillende pijlers, namelijk de menselijke factoren, de logistieke factoren, factoren die verband houden met plaatsen en management factoren. Dit model wordt vaak gebruikt wanneer bedrijven zich in een crisissituatie bevinden.