Executive Management
Met tevreden klanten, leveranciers en medewerkers de winstgevendheid van een organisatie behouden of verbeteren ten aanzien van de aandeelhouders.
Aandeelhouders huren executive managers in om hun organisatie succesvol te leiden. Het executive management team bepaalt de strategische visie van de organisatie. Vanuit de strategische visie worden doelstellingen bepaald met duiding van de te nemen stappen, zowel op korte termijn (12-18 maanden) als op middellange termijn (2-5 jaren). De volledige organisatie zet deze doelstellingen om in specifieke taken, projecten en programma’s. Om de stand van zaken te kunnen volgen, worden er door het executive management KPI’s vastgelegd die gecommuniceerd worden in de organisatie top-down. Het frequent meten van de KPI’s op een correcte manier is noodzakelijk om tijdig te anticiperen waar nodig. Ook een 6-maandelijkse review op basis van de snel veranderende markt is noodzakelijk.
Wat ik doe bij klanten hiervoor:
Als executive manager participeer ik actief in het uitwerken van het business model (canvas) om te kunnen beschrijven hoe een organisatie waarde creërt, levert en behoudt. Het businessmodel is een blauwdruk voor de strategische visie die geïmplementeerd gaat worden. Op basis van deze strategische visie werk ik de doelstellingen uit volgens het “SMART” principe. Om te kunnen volgen wat de actuele status is, bepaal ik relevante KPI’s. Dit kunnen zijn: omzet, leverperformantie (OTO/OTQ), orderboek, klachtenbeheer, klantenevolutie, financiële resultaten, variabele kosten, energie, absenteïsme, frequentiegraad, stockwaarde, …
Realisaties op dit vlak:
- Technisch directeur in een ziekenhuis: praktische uitwerking van het masterplan i.f.v. de zorgstrategie
- Group operational director in de kunststoffen: omzetten van de strategische visie in doelstellingen voor alle vestigingen in België en Roemenië
- Vestigingsleider in de electrosector: bepalen van het businessplan aan de hand van het uitgewerkt canvas business model
- Uitschrijven van een onderhoudsbeleidsplan voor een ziekenhuis
- Profit realiseren bij intercompany business
- Scoresysteem uitwerken voor EHS
Veelgebruikt model bij Executive Management: het Business Canvas Model
Het business canvas model bestaat uit 9 bouwstenen. Deze 9 bouwstenen beschrijven de manier waarop een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Onderaan het model worden de kosten en opbrengsten weergegeven, centraal de waardenpropositie, links de bouwstenen die nodig zijn om de waarden tot stand te brengen en rechts de relaties met (potentiële) klanten en de manier van leveren. Het model wordt zo op een beknopte en overzichtelijke manier in kaart gebracht. Eenmaal de 9 bouwstenen goed gekend zijn, is men in staat om het business canvas model constant aan te passen om in te spelen op de behoeften van de markt.