Operationeel Management

Operationeel Management

Met gemotiveerde medewerkers alle klanten op tijd bedienen van hun bestelde producten/diensten aan de gevraagde kwaliteit tegen de verwachte of lagere kost en dit op een veilige, milieuvriendelijke, efficiënte, effectieve en structurele manier.

Operationeel management gaat over de productie van goederen en diensten. Het is verantwoordelijk voor het effectief en efficiënt verloop van de waardetoevoegende activiteiten binnen een bedrijf. Ook de verantwoordelijkheid nemen om de nodige middelen voldoende af te wegen en in te zetten. Je moet de juiste persoon met de juiste eigenschappen op de juiste plek hebben. Operationeel management bewaakt hoe groot de voorraden zijn, de toevoer van grondstoffen en logistieke acties en/of het volume werk op tijd afgeraakt. Hierbij is acteren op stuurinformatie en pro-actief handelen zeer belangrijk. Aansturing doet operationeel management door dagelijks rond te wandelen zodat er voldoende voeling is met wat er leeft op de werkvloer en niet alleen vanuit een kantoor waar de afdeling wordt aangestuurd. Discipline in stand houden en zorgen dat de sfeer goed blijft, is bovendien ook een belangrijke taak. Men moet de medewerkers voldoende verantwoordelijkheid geven om zaken zelf aan te pakken en een bijdrage naar verbetering te leveren. Een goede communicatie tussen sales en operations zorgt ervoor elkaar beter te begrijpen en correct te kunnen anticiperen. Operationeel management vangt ook onverwachte zaken op waarbij er onmiddellijk moet gereageerd worden met als doel hieruit te leren voor de toekomst. Zo wordt operationeel management steeds beter.  Kwaliteit, veiligheid, orde en netheid zijn hierbij de basis en niet uit het oog te verliezen ondanks de soms hoge druk.

Wat ik doe bij klanten hiervoor:

Als operationeel manager ben ik dagelijks aanwezig op de vloer om voldoende voeling te hebben met wat er leeft. Aan de hand van KPI’s slaag ik erin om verbeteringen zichtbaar te maken.  Door het maandelijks rapporteren slaag ik er ook in om aan de top van het bedrijf voldoende voeling te geven waar operationeel management staat en waar de verbeterpunten zitten. Goede en voldoende communicatie met alle betrokkenen is hierin cruciaal en vergt tijd.

Realisaties op dit vlak: 

  • Productontwikkelaar en werkvoorbereiding: realistische en haalbare output voorschrijven voor de productiemedewerkers
  • Preventie-adviseur:  preventie en welzijn op het werk integreren binnen alle aspecten van het bedrijfsgebeuren
  • Productiemanager:  capaciteit onder controle krijgen door voldoende overleg met de sales
  • Plantmanager: KPI en maandelijks operations rapport opstellen op basis van dagelijkse outputcijfers van OEE
  • Operationeel directeur: helikopterview over alle vestigingen heen en capaciteit uitwisselen tussen de sites waar nodig

Veelgebruikt model bij Operationeel Management: The House of Gemba

Gemba is een Japanse term en betekent oorspronkelijk “the real place”. Dit verwijst naar de plaats waar de waarde of oplossing voor een besluitvorming of verbetering wordt gevonden. The house of Gemba wordt vaak gebruikt in het bedrijfsleven wanneer bedrijven bijvoorbeeld knopen willen doorhakken, willen innoveren of veranderen.

The house of Gemba